Menisküs yaralanmaları

Menisküs iç ve dış olmak üzere iki tanedir. Görevi diz eklem yüzeyini derinleştirip eklemi daha stabil hale getirmektir Dizdeki yükün dağılımında ve emilmesinde rol oynar. İç menisküs daha uzundur, dış menisküs daha fazla yük taşır. Menisküslerin iç 1/3 kısımlarında damarlanma iyi olup iç 2/3 kısımlarında ise iyi değildir .

Menisküs yırtılmasının nedenleri nelerdir?
Menisküs yırtıkları her yaşta görülebilmektedir. Oluş mekanizmaları farklıdır. Genç insanlarda menisküs dokusu sağlamdır. Genç yaşlardatravmaya bağlı akut ortaya çıkar. Yaşla beraber menisküsün esnekliğinin azalcığından dolayı (dejeneratif yırtıklar) küçük travmalar ile yırtılabilir. Diz hafif bükükken alt bacağın içe dönmesi sonucu (örneğin; futbolcular) iç meniskus yaralanır. Diz tam bükükken dönme olursa (örneğin; güreşciler)dış meniskus yaralanır.

Hangi menisküs daha fazla yaralanır?
Dış menisküs daha hareketlidir. İç menisküsün daha geniş, kalın olması ve medial yan bağa sıkıca yapışmış olmasından dolayı dış menisküse göre daha sık olarak yaralanır ve yırtılır.

Menisküs yırtılmasının belirtileri nelerdir?
Menisküs yaralanmasında dizde ağrı, şişlik, kilitlenme, boşalma hissi olur. Ağrı genellikle yırtılan tarafta eklem hizasında gözlenir. Merdiven inip çıkarken ağrı artar. Kilitlenme yırtılan meniskus parçası eklem içine doğru yer değiştirirse ortaya çıkar. Bükülen diz uzun süre açılamaz. Menisküs arka boynuz yırtıklarında dizin hareketi sırasında hasta ekleminde bir kayma duygusu olduğunu belirtebilir. Her menisküs lezyonunda şişlik oluşmaz. Bağ lezyonu eşlik ederse şişlik fazla olur.

Menisküs yırtılmasının tanısı nasıl konulur?
Tanısıhikaye alma ve fizik muayene ile konulur. Fizik muayenede Apley ve McMurray testleri pozitif olur. Düz grafi ile menisküs dokusu görülmez. Menisküs yırtılmasını göstermede yardımcı olan görüntüleme yöntemi manyetik rezonanstır (MR). Travmaya bağlı menisküs yaralanmasında diğer bağ yapılarının da yaralanabileceği unutulmamalıdır.

Menisküs yaralanmasında tedavi yöntemleri nelerdir?
Tedavide cerrahi ve cerrahi dışı (knservatif) uygulamalar yer almaktadır. Akut bir diz travmasını takiben oluşan yırtıklarda hemen diz istırahate alınarak buz uygulanmalıdır. Konservatif tedavide yer alanlar;
1. İstırahat ve ayağın yukarıya eleve edilmesi (kaldırılması)
2. Soğuk uygulama
3. Elastik bandaj ya da dizlik
4. Fizik tedavi
5. Steroid olmayan iltihap giderici ilaçlar(NSAI)

Fizik tedavi uygulamalarında amaçlarımız;
1. Dizdeki şişliği azaltmak
2. Yürümeyi normalleştirmek
3. Eklem hareket açıklığını sağlamak
4. Kasta incelmeyi (atrofiyi) önlemek
5. Kalbin dayanıklılığını sağlamak

Bu amaçlarla hastalara buz uygulamaları, TENS, Elektrik stimülasyonu, yardımcı cihazlar, egzersiz (hareketler), aktivite modifikasyonu uygulanır.

Cerrahi kimlere uygulanmalıdır?
1. Ciddi bükülme yaralanması olup aktivitelerini devam ettirilemeyenler
2. Dizde kilitlenmesi veya ileri derecede kısıtlanması olanlar
3. MC murray testinde minimal diz bükülmesinde bile ağrının olması
4. Eşlik eden ön çapraz bağ yaralanması olanlar
5. Konservatif tedaviden 3 hafta sonra semptomlarındaminimal düzelmenin varlığı

Cerrahi yöntemler nelerdir?
1. Menisektomi; menisküs dokusunun çıkartılması
Total menisektomi; tüm dokunun çıkartılması
Parsiyelmenisektomi; yıryık olan alanın çıkartılması
2. Menisküs tamiri; dokunun tamiri
Menisküsün iç kanlanmasının zayıf olduğu alanda yırtılma olursa menisküs dokusu çıkartılır. Kanlanmanın iyi olduğu alanda yırtık varsa menisküs dokusu tamir edilir.