MİYOFASİAL AĞRI SENDROMU

Miyofasial Ağrı Sendromu nedir?
Miyofasial Ağrı Sendromu (MAS) biryumuşak doku romatizmasıdır. Eklemi tutmaz ve şekil bozukluğuna sebep olmaz. Bölgesel bir veya birkaç kas grubunu tutan, kastaki bazı noktalara basmakla ağrınıntetiklendiği ve bu ağrının başka alanlara da yansıdığı bir bölgesel ağrı sendromudur.MAS kaslarda veya fasyalarda gelişen gergin bantlardaki tetik noktalardan kaynaklanıyor. Kas iskelet ağrısı ile başvuran hastaların% 30-50’sine MAS belirtileri vardır. 30-50 yaş arasında ve kadınlarda daha sık ortaya çıkmaktadır.

MAS’ın neden ortaya çıkar?
MAS’ın neden oluştuğu tam olarak bilinmiyor.Genellikle duruş bozuklukları, kötü çalışma koşullarına bağlı tekrarlayıcı travmalar, iş kazaları, kasların aşırı kullanımı, tekrarlayan hareketler sonucu ortaya çıkar. Hazırlayıcı faktörleri şunlardır;
1. Kas ve yumuşak doku bozuklukları
a. Aşırı kullanım, yüklenme
b. Tekrarlayıcı küçük travmalar
c. Kas zorlanmaları, yırtıkları
d. Bağ zorlanmaları
e. Eklem problemleri
f. Eklemde kireçlenmeler
g. Kas, tendon, bağ iltihaplanmaları
h. Bacak uzunluk farklılıkları v.b.
2. Metabolik hastalıklar
a. Kansızlık (anemi)
b. Tiroid bozuklukları (guatr)
c. Östrojen eksikliği
d. Ürik asit yükseklği
e. Çöliak hastalığı
f. Uzun süren enfeksiyonlar…vb
3. Uzamış hareketsizlik dönem varlığı
4. Psikolojik rahatsılıklar; depresyon, aksiyete, kronik stress bozukluğu, uyku bozukluğu vb.
MAS’ın belirtileri nelerdir?
MAS aslında kas dokusunun olduğu her yerde ortaya çıkabiliyor ancak en sık boyun, bel ve sırtta gözlenir. Belirtiler tutulan bölgeye göre değişir. Kaslarda ağrı, kas spazmı (kasın gergin olması), batma, uyuşma, karıncalanma, eklem hareket açıklığında kısıtlılık, tutukluluk ve yorgunluk gibi birçok yakınmalarla seyrediyor. Ağrı künt ve yayılma özelliğine sahiptir. Ağrı gün içinde değişiklik gösterir. MAS bir çok hastalık ile karıştırılabilir. Örneğin; boyunda ortaya çıkan MAS’taense, baş bölgesinde ağrı oluşur ve migren ile karışır. Sırt bölgesinde ortaya çıkan MAS’ta sırtta, kolda ağrı ortaya çıkar. Hastalar kolda uyuşma karıncalanma şikayetlerinin olduğunu ifade eder ve boyun fıtıkları ile karıştırılır. Belde ise bel ağrısı ile beraber bacaklarına doğru ağrının vurduğunu ifade eder ve bel fıtığı, siyatik ile karışabilir.

MAS tanısı nasıl konulur?
MAS tanısı fizk muayene ile konulur. Tanı koymada önemli bir laboratuvar bulgusu yoktur. Ayırıcı tanı için bazen laboratuvar ve radyolojik tetkikler önerilir.

MAS’ın tedavisinde neler yer almaktadır?
MAS tedavisinde ilaç tedavisi yanısıra ilaç dışı tedavilerde uygulanmaktadır. Tedavide amaçlar ağrının giderilmesi, kasın normal uzunluğuna ve duruşuna getirmek ve kas içindeki gergin bantlar nedeniyle kısıtlanmış olan eklem açıklığını normale getirmektir.

Tedavi de yer alanlar;
1. Hastanın eğitimi
2. Hastalığa katkıda bulunan faktörlerin ortadan kaldırılması;
Örneğin; Duruş bozukluğu varsa düzeltilmelidir. Uzun süre yanlış pozisyonda iş yapmak ağrıyı arttırır. Günümüzde cep telefonu ve bilgisayarın uzun süre kullanılması ağrıyı arttırdığı unutulmamalıdır. Stress azaltılmalıdır. Tetik nokta enjeksiyonları
3. Kuru iğneleme, Akupuntur
4. Egzersiz ; Egzersiz programı hastaya uygun planlanmalıdır. Duruş bozukluğu olan hastaya postür egzersizleri verilmelidir. Hafif germe egzersizleri ve eklem hareket açıklığı egzersizleri hastaya reçete edilir.
5. Fizik tedavi uygulamaları; sıcak uygulamları, elektroterapi uygulamaları, lazer, biofeedback
6. Masaj
7. İskemik kompresyon
8. Ozon uygulaması
9. Botolinium toksin enjeksiyonları (botoks, disport )
10. İlaç tedavisi; ağrının azaltılması amacı ile ağrı kesiciler, steroid olmayan iltihap giderici ve ağrı kesiciler ( NSAİ ilaçlar, kas gevşeticiler kullanılabilir.

MAS hastalarına hangi önerilerde bulunabilir?
• Cep telefonu veya bilgisayar kullanırken oturma ve vücut pozisyonunuza dikkat edin.
• İşyerinde çalışma koşullarınızı düzenleyin. Ergonominize dikkat edin. Gerekirse ergonomik eşyalar kullanın.
• Vücudun dik durmasını sağlayın.
• Aynı pozisyonda uzun süre iş yapmanız gerektiği durumlarda aralarda dinlenme periyotları bırakın
• Vücudunuza aşırı yüklenmeyin.
• Fazla yorulmayın.
• Stresten kaçının.
• Uykunuza dikkat edin
• Hayatınıza egzersizi sokun. Yürüyüş, koşma, yüzme, dans gibi aerobik egzersizleri ,germe-gevşeme egzersizlerini yapın.
• Beslenmenize dikkat edin. Demir ile vitamin D, B eksikliği hastalığı tetikler.
• Tiroid hastalığı, kansızlık, enfeksiyon gibi hastalığınız varsa tedavisi için doktorunuza başvurun.